Fotóász

esküvői kép

kreatív és felszabadult esküvői fotók jegyesfotózástól az újasszonytánc végéig, vagy még tovább

Bővebben

esküvői kép

kreatív és felszabadult esküvői fotók jegyesfotózástól az újasszonytánc végéig, vagy még tovább

Bővebben

családi események fotózása

névnap-születésnap-keresztelő-ballagás-eljegyzés-lánybúcsú-legénybúcsú

Bővebben

családi események fotózása

névnap-születésnap-keresztelő-ballagás-eljegyzés-lánybúcsú-legénybúcsú

Bővebben

rendezvényfotózás

konferencia-tréning-gyereknap.sportnap-nyílt nap

Bővebben

rendezvényfotózás

konferencia-tréning-gyereknap.sportnap-nyílt nap

Bővebben

Vőfély tanácsok

 

Először is: gratulálok! Sokszor fogod még hallani, de nem véletlenül, nagy dolog, hogy összeházasodtok. Ezt a rövid "mit ne tegyél" listát azért írtam le, hogy Neked ne kelljen elkövetned azokat a hibákat, amiket az elmúlt négy évben láttam, hogy mások elkövetnek. 
Én ceremóniamesterként sokszor már csak magával a problémás helyzettel találkozom, és azt kell valahogy megoldanom. Nem cipősarok letörésére gondolok itt, bár arra is tartok magamnál erős ragasztószalagot... Olyan problémákra, amik megelőzhetők voltak, de nem jutottak eszébe senkinek időben. Sok mondat ezért úgy kezdődik, hogy "Ne", sőt az elsőt most meg is kapod: "Ne tántorodj el! Nem olyan bonyolult dolog ez!" 
Kész vagy? Akkor kezdjük: 
Első gondolatok (2006. 07. 13.) 
Ne felejts el "forgatókönyvet" készíteni, amiben a következő oszlopok vannak: 
Időpont/Hely/Esemény/Megjegyzés/Felelős
Legyen benne a menyasszony és a vőlegény neve, nagy betűkkel az esküvő időpontja, a ceremónia és a lagzi címe, a torta-, ruha-, dekoráció beszerzési helye, telefonnal, a zenekar/DJ-, fotós-, videós-, étterem manager-, anyakönyvvezető-, pap telefonszáma. 
Ne akarj mindent percre bontva megtervezni. Nem, még ha Anyu szerint így is kell. A legrövidebb szakasz a tervben min. 15 perc legyen, de inkább 30. Ha túl szorosra veszed a programot, pánikolni fogsz a csúszás miatt. 
Ne felejtsd: ez a Ti napotok, nem egy "pápai audiencia", amit percre pontosan meg lehet/kell tervezni. Ha csúszás van a programban sem történik semmi gond. 
Ne add ki az időtervet a vendégeknek! TILOS! A vendégeknek elég annyit tudni, hogy mikor kell érkezni, a többit nem. Ugyanis így nem kell izgulnod, hogy bárkinek feltűnik, hogy nem tartjátok pontosan a forgatókönyvet. 
Ne csak kültéri terved legyen! Bár Gábor atya (a barti plébános) imádkozik miden vasárnap a jó időért, segíts neki azzal, hogy van terved eső-szél-vihar-jégeső-hóvihar esetére is. Nem, az esernyő nem elég. Legalább egy sátor legyen. 
Ne akarj 100 embert bezsúfolni egy 50 m2-es terembe! Emberenként legalább 1 m2-t számolj, különösen nyáron. 
Ne béreld ki a 300 m2-es termet 30 főre, mert végig úgy fogod érezni, hogy "kevesen vannak". 
Ne engedd, hogy meglocsolják a kerti parti napján a füvet (reggel se!), mert a fu csúszni fog, a föld laza lesz és a magas sarkúban lehetetlen lesz benne menni. Nem baj, ha a kertész másképp gondolja. Locsoljon hétfőn. 
Ne a tűzű napra! A kerti party-n legyen árnyékos terület. Képzeld el magad a tűző napon állva a gratulációkat fogadni. 
Ne dekoráltasd túl a kerti party helyszínét. Ha már kültér, akkor egyszerűbb dekorációt kérj. Sokkal jobban illeszkedik a kertbe az egyszerű, virág-szalag alapú dekoráció, mint a lufierdő... 
Ne a templom lépcsőjén álljatok meg a gratulációkat fogadni! Iszonyúan balesetveszélyes. 
Ne az épületben szórjátok a rizst! (Tudom, hogy ezt tudtad volna, nem is neked írtam, hanem a következő olvasónak.) 
Ne engedd, hogy a "futószalag" elkapjon! A templom/anyakönyvi hivatal gyakran egymás után 30 perces eltérésekkel bezsúfol több esküvőt is. Legalább 60 perc legyen a kettő között. Vagy ha már így alakult, akkor a násznéppel a ceremónia után vonuljatok el GYORSAN a bejáratból. 
Ne érezd megalázónak, hogy egyes embereket nem hívtál vacsorázni. Inkább köszönj el így (vagy kérd meg a ceremóniamestert): "Kedves Barátaink, azoknak, aki eddig tartottak velünk, köszönjük, hogy eljöttek, tanusítsátok majd kérlek titeket, hogy a férjem/feleségem szabad akaratából mondott "igen"-t, jó pihenést kívánok a hétvégre. Azok pedig, akik tovább tartanak velünk, kérem, hogy MOST induljanak el az étterem felé." 
Ne felejts el "reprezentálni", azaz körbejárni a násznépet a ceremónia után. Ez nekik fontos. 
Ne akarj minden áron konvojban haladni, főleg ne Budapesten. Inkább add meg a címét a lagzi helyének a meghívóban. 
Ne érkezz az étterembe/bulihelyre 15 percnél korábban, mert azt láthatjátok, hogy "szinte semmi sincs még kész". Ne izgulj, rutinosan egyes dolgokat a végén raknak csak ki, hogy szép-friss legyen. A zenekar/DJ viszont a tervezett megérkezésetek előtt min. 30 perccel legyen kész! 
Ne a WC előtt fogadjátok a gratulációkat vagy vegyétek át a nászajándékot! Egy alkalommal sajnos minden "gratulálós fotón" szerepelt a "TOLIET" felirat, mert nem értem oda időben, és a pár a mellékhelység előtt fogadta a gyászoló rokonság gratulációit. 
Ne Ti érkezzetek elsőnek a bulihelyre. Nagyon szeretnek a vendégek örülni Nektek. Tegyetek még egy kört az utcán, hogy az utolsók legyetek. Azt viszont oldjátok meg, hogy a ceremóniamester (ha van) elsőnek érkezzen, és fogadja a vendégeket. 
Ne engedd, hogy alkoholt fogyasszon a zenekar/DJ, a fotós, a videós és a ceremóniamester. Legalábbis ne mértéktelenül. Előre beszéljétek meg, hogy mit lehet, és mit nem. 
Ne felejtsd el egyeztetni a zenekarral, hogy mikor és mennyi szünetet tart, és hogy lesz-e nála zene CD-n amíg pihennek. 
Ne engedd, hogy a videós-fotós mindig mindenkit félrelökjön, hogy fotózni-videózni tudjon. Ez nem "rielitisó"! Rögzítsenek úgy, hogy közben mindenki mindent lát. 
Ne akard, hogy végig 1000-rel pörögjön a buli. Nem fog. Természetes, hogy a vacsora után elindul az emésztés, és hogy nehezen állnak fel táncolni. Erre egy nyitótánc (keringő?) jó kezdés lehet, abba szívesen beszállnak mellétek a vendégek. Igen, Nektek is táncolni kell... A ceremóniamester dolga (ha van), hogy a lendület-gödröket kitöltse eseménnyel, de nem kell 3 eseménynél több egy lagziba, és azokat is csak akkor kell használni, ha szükség van rá. Tudod: nem ismerik a vendégek a forgatókönyvet :) 
Ne felejtsétek el megköszönni a vacsora elején a vendégeknek, hogy eljöttek. Ezt főleg a vőlegény szokta tenni, de nadrághordó asszonyok is tehetik. 
Ne sértődjetek meg semmin ezen az estén. Sok ember fog marhaságokat kívánni-mondani a házasságról, de nem érdekes, mert Forest Gump mamájának van igaza: az élet olyan, mint egy doboz bon-bon: mikor kiveszel egy szemet, nem tudod meg milyen, míg nem kóstolod meg. 
Ne engedd Anyunak, hogy mindent, ami az Ő esküvőjén nem volt, a Tieden megvalósítsa. Nem fognak engem ezért az Anyuk szeretni, de ez hidd el, hogy jó tanács. Csak olyasmit vállalj be, amit Te szeretnél, és amiben Te jól érzed magad. (És néha kérdezd meg a leendődet is...) 
Ne kérj svédasztalos vacsorát szűk helyre és/vagy hosszú asztalos vacsorához. Szinte lehetetlen feladat elé állítod a vendégeket. 
Ne felejts el ültetési rendet nagyban kiakasztatni, hogy a vendégeknek ne kelljen keresgélni a helyüket. Az asztali névkártya jó, de az 5 lépésről nem látszik. 
Ne dekoráltasd túl az asztalt. Nem baj, ha az étel elfér rajta, meg a borosüveg, meg a poharak, meg az evőeszközök, meg a kezek, meg a vizesüveg... 
Ne felejtsd, hogy a táncnál a sötét nem túl dekoratív. Inkább bérelj párezer forintért hangulatfényt. Hidd el, megéri. 
Ne hidd el a dekorosnak, hogy a lufik kibírják reggelig. 30 fokban még a legjobb lufi is max. 4-6 órát bírja. (Nem nem vagyok dekoros, csak tapasztalt.) Utána leereszt, löttyedt lesz, stb. És a 4 óra a felhelyezéstől indul... 
Ne tervezz túl sok időt a polgári és a templomi szertartás közé, mert nehéz lesz kitölteni, és egyik helyen sem tudtok túl sok időt várakozni. 
Ne akarj a kis utcába limuzinnal bemenni! Szerencsétlen sofőr a 28 méter hosszú autóval alig tud kanyarodni a kis utcában, annál viccesebb meg nincs, mint mikor a nagy batárral beragad valaki a kereszteződésben. 
Ne felejtsd otthon ezeket: tű, cérna (erős, nem férc!), biztosítótű, fejfájás-csillapító, kis "féldekás" konyak, zsebkendő, legyező, tartalék (lapos) cipő.